Dnes vám prinášame nové smutné príbehy našich klientov. Našťastie majú vždy dobrý koniec. Ich príspevkom vás chceme prinútiť zamyslieť sa nad tým, či s účtovnými údajmi nakladáte v ich a vašom najlepšom záujme. Sú to situácie, ktoré by väčšina bežných podnikateľov asi nepovažovala za reálne, keby sa s nimi nestretla. Bohužiaľ, nie sú to digitálne scény z nového Avatara. Sú to skutočnosti, s ktorými sa už stretlo niekoľko (možno desiatky) podnikateľov v krajine. Vieme minimálne o dvoch z nich. Krátky pohľad do ich príbehov nájdete v nasledujúcich riadkoch.
V polovici apríla tohto roka nás kontaktoval nový klient. Mal vedené účtovníctvo a údaje v inej účtovnej firme. Dotyčný poskytovateľ účtovných služieb mal síce dáta zálohované, ale bohužiaľ na tom istom serveri ako originál. Celý server zhorel a dodávateľ prišiel o údaje klienta. Museli sme urobiť kompletnú rekonštrukciu účtovného systému, zavolať dodávateľovi a získať všetky dokumenty, aby sme mohli urobiť účtovnú závierku za rok 2022 a viesť účtovníctvo za rok 2023.
Dvadsiateho druhého v mesiaci zavolal nový klient, že potrebuje urobiť účtovníctvo, ale nemá žiadne účtovné údaje. Jeho účtovník bol mimo prevádzky a účtovné údaje klienta sú v jeho notebooku. Klient nemá žiadnu kópiu a potrebuje podať daňové priznanie k DPH. Mal šťastie v nešťastí, pretože mal so sebou aspoň všetky papierové doklady. Takže sme mu na základe týchto papierových dokladov spracovali DPH za daný mesiac, podali priznanie a kontrolný výkaz. Bolo to tesné, ale všetko sa stihlo. Klient môže byť opäť pokojný.
Riešenie takýchto situácií je pre klienta výdavkom a pre neho aj pre nás veľkým stresom. Našťastie sa situácia zvyčajne dá zvládnuť. Príliš často sa však v podobných prípadoch stretávame s tým, že majitelia firiem boli príliš dôverčiví a vzdali sa akejkoľvek kontroly a poistenia proti neočakávaným udalostiam. Ako sa hovorí, kto je pripravený, nie je prekvapený.